Verhuizen
Je woont bij ons, maar je wilt graag verhuizen. Dan mag je een andere woning vragen. Dat noemen we een ‘mutatie’.
Je start dan een nieuwe inschrijving in het centraal inschrijvingsregister. Je komt dan op de gewone wachtlijst terecht.
Heb je voorrang op kandidaat-huurders die nog niet bij ons wonen?
- Ja, je hebt voorrang als je wilt verhuizen omdat je gezinssamenstelling groter is geworden door adoptie, pleegzorg, geboorte of vooraf gemelde gezinshereniging én je huidige woning niet meer is aangepast aan de nieuwe situatie.
- Ja, je hebt voorrang als je wilt verhuizen omdat je woning te groot is geworden. Door het vertrek van andere gezinsleden is jouw woning niet meer aangepast aan de huidige gezinssamenstelling.
- Ja, soms heb je voorrang op basis van specifieke voorrangsregels die ook voor jou gelden. Informeer je hierover bij ons.
- In alle andere gevallen heb je geen voorrang.
Verhuizen naar een kleinere woning
Heb je twee of meer slaapkamers te veel? Dan woon je onderbezet.
We vragen je dan te verhuizen naar een kleinere woning.
Onderstaande rationelebezetting wordt door Inter-Vilvoordse gevolgd:
type woning / flat | aan wie wordt deze toegewezen? |
studio | alleenstaande, in uiterste geval koppel |
flat / woning met 1 slaapkamer | alleenstaande of koppel |
flat / woning met 2 slaapkamers | alleenstaande/koppel met 1 kind |
flat / woning met 3 slaapkamers | alleenstaande of koppel met 2 kinderen |
flat / woning met 4 slaapkamers | alleenstaande of koppel met 3 kinderen |
woning met 5 slaapkamers | alleenstaande of koppel met 4 kinderen |
woning met 6 slaapkamers | alleenstaande of koppel met 5 kinderen |
Om het aantal kamers te bepalen hanteren we het principe van 1 slaapkamer per inwonend kind ten laste. In het geval dat de huurder instemt om 2 kinderen van hetzelfde geslacht op één slaapkamer te leggen, kan hiermee rekening gehouden worden.
Schrijf je in en kies je kleinere woning
Je kunt je inschrijven voor een kleinere woning (via het CIR). Je kunt dan zelf je keuze aanduiden.
Je kiest dan de buurt, het type woning (appartement of huis) en de maximale huurprijs die je wilt betalen.
Schrijf je zelf opnieuw digitaal in via het centraal inschrijvingsregister (CIR)
Schrijf je je niet in?
Dan kan je niet kiezen. Wij doen je zelf een aanbod op maat:
- De woning heeft een juiste grootte voor jouw gezin.
- De woning ligt in dezelfde gemeente of maximaal 15 kilometer van je woning nu.
Je krijgt minstens één keer zo’n aanbod.
Wil je de eerste woning niet huren of reageer je niet op tijd? Dan moet je een onderbezettingsvergoeding (bij een contract van onbepaalde duur) betalen. Die vergoeding betaal je extra bij jouw huurprijs en kosten.
Er is een uitzondering: ligt de aangeboden woning buiten een straal van 5 kilometer van je onderbezette woning? Dan moet er tussen jouw eerste weigering en het volgende aanbod van een woning een periode zitten van minstens drie maanden. We rekenen dan ook pas na het tweede aanbod een onderbezettingsvergoeding aan.
Wil je ook deze tweede woning niet huren of reageer je niet op tijd? Dan moet je verplicht een onderbezettingsvergoeding betalen (bij een contract van onbepaalde duur). Die vergoeding betaal je extra bij jouw huurprijs en kosten.
Aanvaard je een aanbod? Dan moet je geen onderbezettingsvergoeding betalen.
Wanneer betaal je een onderbezettingsvergoeding?
Je mag één slaapkamer meer hebben dan het aantal bewoners. Opgelet: een koppel huurders telt als één persoon.
Heb je twee of meer slaapkamers te veel? Dan woon je onderbezet. We vragen je te verhuizen naar een kleinere woning.
Je krijgt dan twee keer een aanbod op maat. Weiger je dit twee keer? Dan moet je verplicht een onderbezettingsvergoeding betalen (bij een contract van onbepaalde duur) of verlengen we jouw huurovereenkomst niet (bij een contract van bepaalde duur).
Hoeveel betaal je?
De onderbezettingsvergoeding hangt af van jouw inkomen als huurder. Ze bestaat uit een percentage van de werkelijke huurprijs (15%), maar er is een minimum van 38 euro/maand (bedrag in 2025) per slaapkamer die je teveel hebt. Je betaalt het bedrag extra bij je maandelijkse huurprijs en kosten.
Ik wil stoppen met huren
Wil je verhuizen? Dan moet je de huur opzeggen.
Hoe zeg ik de woning op?
Je kunt je huur alleen opzeggen met een aangetekende brief of door een opzegdocument in onze kantoren in te vullen. Je ontvangt van ons dan een bevestiging dat je je opzeg gaf.
Enkel e-mailen of telefoneren is niet genoeg.
De opzegging geldt alleen voor de persoon die de opzeg doet. Wil het ganse gezin de woning verlaten, dan moet ook jouw partner (gehuwd of feitelijk) of de wettelijke samenwoner het opzegdocument ondertekenen. Bijwoners moeten geen opzeg betekenen.
Hoelang duurt de opzeg?
Als iedereen uit de woning vertrekt, dan duurt de opzegtermijn drie maanden. Die termijn begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gegeven.
Bijvoorbeeld: Je stuurt ons een aangetekende brief met daarin jouw opzeg op 12 augustus. Wij ontvangen de brief op 14 augustus. De opzegtermijn start op 1 september en duurt tot en met 30 november.
Als de laatste overblijvende huurder verhuist naar een woonzorgcentrum of naar een woonondersteuning bij een aanbieder van niet-rechtstreeks-toegankelijke zorg of ondersteuning, dan geldt een kortere opzeggingstermijn van één maand.
Als de laatste overblijvende huurder overlijdt, dan eindigt de huurovereenkomst automatisch op het einde (de laatste dag) van de tweede maand na dit overlijden.
Blijven er nog bijwoners over? Dan hebben zij het recht om de woning tijdelijk verder te bewonen tot de laatste dag van de zesde maand nadat wij het overlijden vernamen. Deze termijn kunnen we verlengen om billijkheidsredenen tot maximaal vijf jaar. Tijdens deze periode mogen er geen extra personen komen bijwonen. De bijwoners sluiten een bezettingsovereenkomst af met ons kantoor.
Laat de woning in goede staat achter
Tijdens de opzegperiode laten wij kandidaat-huurders naar jouw woning komen kijken. Je moet ons hierbij helpen en de mensen binnenlaten. We maken hier samen afspraken over.
Voor je verhuist, moet je de woning proper maken en in een goede staat aan ons teruggeven. Dat controleren we tijdens de plaatsbeschrijving, die we ook al maakten toen je in de woning kwam wonen. Is alles is orde, dan krijg je jouw waarborg terug. Je geeft jouw sleutels af aan de medewerker die de plaatsbeschrijving doet.
Tijdens de plaatsbeschrijving nemen we ook samen de meterstanden van gas, water en elektriciteit op. Laat ze dus niet afsluiten.
Mijn waarborg terugkrijgen
Tips voor een vlotte verhuis
Bereid je goed voor op een verhuis:
- Betaal je huur tot en met de laatste maand van je opzegperiode.
- Zorg dat de woning volledig ontruimd is bij het einde van de huurovereenkomst, volgens de afspraken.
- Vraag op tijd de overdrachtsformulieren aan voor jouw telefoon, internet en/of kabel-tv.
- We spreken tijdens de plaatsbeschrijving af wie de energieleverancier op de hoogte brengt van de verhuis, door hen de verhuisfiche met de meterstanden te bezorgen. Laat zeker geen meters afsluiten.
Lees ook de tips op de website van de Vlaamse Regulator van de energiemarkt (Vreg). - Geef je adreswijziging door aan het gemeentebestuur en BPost. Bpost heeft een betalende verhuisservice ‘DoMyMove’ die zorgt dat je post enkele maanden wordt doorgestuurd naar je nieuwe adres.